Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Słupsku wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony konsumentów (podstawa prawna działania rzecznika: ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów - tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 184).
Do zadań rzecznika należy w szczególności:
- zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony interesów i praw konsumentów;
- udzielanie konsumentom pomocy przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów może również:
- sygnalizować Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów problemy dotyczące ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań przez organy administracji rządowej;
- składać wnioski o zmianę lub stanowienie prawa miejscowego w sprawach ochrony konsumentów;
- występować z wnioskiem o ukaranie w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów;
Rzecznik Konsumentów nie ma uprawnień kontrolnych, nie orzeka w sprawach, nie wydaje nakazów ani zakazów oraz nie nakłada kar.
Rolą rzecznika jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad i informacji prawnej:
- w sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców.
- w sprawach, w których w ocenie rzecznika naruszony został interes konsumenta, ale strony przedstawiają zupełnie odmienny stan faktyczny albo kiedy polubowne zakończenie sporu okazuje się niemożliwe – rzecznik może udzielić pomocy w dochodzeniu roszczeń przed sądem.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą.
Zgodnie z art 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Słupsku działa wyłącznie na rzecz mieszkańców Powiatu Słupskiego. Osoby mieszkające poza Powiatem Słupskim powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie.
Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Słupsku jest Jan Leonczuk:
ul. Szarych Szeregów 14
76-200 Słupsk
tel. 59 841 87 00; 782 209 207
e-mail: rzecznikkonsumenta@powiat.slupsk.pl; prk@powiat.slupsk.pl
Godziny pracy:
Poniedziałek od 7:30 do 16:00
Wtorek – Czwartek od 7:30 do15:30
Piątek od 7:30 do 15:00
W przypadku nieobecności rzecznika osoby zainteresowane mogą uzyskać poradę prawną pisząc na adres: porady@dlakonsumentow.pl lub dzwoniąc na infolinię konsumencką pod numery: 801 440 220 lub 22 290 89 16.
Wzory pism, informacje i odpowiedzi na pytania dotyczące praw konsumenta znajdą Państwo na stronach internetowych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: www.uokik.gov.pl.